De burn-out werkplaats. Vindt de veerkracht van het zenuwstelsel terug.

Herstellen van een burn-out is lastig. Vaak verval je in dezelfde valkuilen die de burn-out veroorzaakt hebben, hard je best doen en het heel goed willen doen. Meer van hetzelfde gaat niet werken.  Alleen maar met je hoofd krijg je het probleem niet opgelost. Een burn-out is niet louter een psychisch probleem, maar heeft een fysiologische oorzaak. Het gaat over processen in je lichaam, waarbij de hersenen ook betrokken zijn, maar niet het hoofdbestanddeel vormen.

Een burn-out is het gevolg van een gedereguleerd zenuwstelsel. Het zenuwstelsel heeft zijn veerkracht verloren en er is geen balans meer tussen inspanning en ontspanning. Het sympathische deel van het zenuwstelsel is vast komen te zitten. 

Individueel of in kleine groepen werk ik met mensen aan het zelf leren reguleren van het zenuwstelsel, zodat het zijn gezonde veerkracht weer terugvindt.

Een voorbeeld dat ik vaak tegenkom. ‘Ik ben nu eenmaal een perfectionist die altijd maar doorgaat, zei mijn jonge cliënt met burn-out klachten toen hij bij me kwam.  Gaandeweg leerde hij dat het niet zijn karakter was, maar dat het sympatische deel van zijn zenuwstelsel overactief was. Vooral bij opdrachten waar hij geen ervaring mee had. Hij schoot er vol in, pauzeerde niet of nauwelijks, vroeg geen hulp en stopte pas als hij dacht dat hij de klus goed afgerond had. In dit proces raakte hij het contact met zijn lichaam kwijt, hij functioneerde uitsluitend vanuit zijn hoofd.

Met vallen en opstaan leerde hij de signalen vanuit zijn lichaam serieus te nemen en erbij stil te staan. Niet makkelijk, want alles in hem wilde door op de adrenalinegolf. Door consequent zijn zenuwstelsel te reguleren door stil te staan bij de signalen verdween de spanning meer en meer. Hij kreeg duidelijk in beeld wat hem hielp (om hulp vragen, ademoefeningen, delen wat er speelde, vaker sporten). Er kwamen meer vertrouwen. Ook werd zijn verhaal anders. Ik mag leren, ontdekken en vooral ook hulp vragen aan anderen. Dan is werken leuk en plezier, ipv doorploeteren.

In de burn-out werkplaats werken we gericht aan:

Waarom een werkplaats? Herstellen van een burn-out is werken, maar dan op een heel andere manier dan je gewend bent, en dat heeft even tijd nodig. Het is uitvinden wat voor jou werkt. En je mag zolang in de werkplaats vertoeven tot het echt werkt. Het is goed je te realiseren dat er niks kapot is, dat er niks mis is met jou. Sterker nog, mensen met een burn-out zijn vaak heel getalenteerd, krachtig en met veel doorzettingsvermogen. Alleen die kracht mag ook gebruikt worden voor jezelf. Want in the end werkt het niet als je niet aansluit op jezelf. Als je jezelf en je lichaam niet serieus neemt. Dat is de grootste valkuil van iemand met een burn-out. Daaraan mag je nu gaan ‘werken’. In het belang van jezelf in de eerste plaats, maar het komt ook ten goede aan iedereen om je heen, je partner, kinderen, werkgever bijvoorbeeld.

In de werkplaats kunnen we terug kunnen vallen op heel veel instrumenten en gereedschap. Op emotioneel, fysiek en mentaal niveau. Samen gaan we uitvinden wat voor jouw specifieke zenuwstelsel het beste werkt. Op maat. Wel is er een grotere lijn die we volgen:

  • Context: begrijpen hoe ons zenuwstelsel functioneert, waar de rem en het gaspedaal zit en hoe het ‘programma’ van jouw zenuwstelsel eruit ziet.  Bevriend raken met je zenuwstelsel.
  • Het doorbreken van de chronische productie van stresshormonen (adrenaline en cortisol) middels een inspanningsdieet en ademhaling.
  • Lichaamssignalen leren herkennen. Mensen met een burn-out zijn veelal het contact met hun lichaam verloren. Niet meer bang zijn voor gevoelens in je lichaam, maar ze (h)erkennen en serieus nemen. En zo weer in contact komen met de wijsheid van je lichaam.
  • Leren reguleren: wat helpt jou om van het sympathische deel met veel spanning en stress, terug te keren in het ventraal vagale deel waarin je overzicht hebt, in contact bent met je talenten, behoeften en mogelijkheden. Hoe dat eruit ziet, is voor iedereen anders.
  • Bewust contact maken met je kracht en gezonde mogelijkheden die we allemaal van nature hebben (het ventrale deel van ons zenuwstelsel). Hoe kunnen we emoties, gedachten, gedrag laten samenwerken. Hier zijn hele duidelijke en mooie oefeningen voor.
  • Vertrouwen leren krijgen in de veerkracht van het systeem door uit te proberen met vallen en opstaan.
  • Geleidelijk re-integreren en in je kracht komen.
  • Zo nodig zoeken we in dit proces een samenwerking met bijvoorbeeld osteopaten, rebalancing therapeuten. Zo nodig doen we bijvoorbeeld in samenwerking met de huisarts een onderzoek naar het B12 gehalte in je lichaam.

Samen doen is fijn. Individueel kan natuurlijk ook.

Herstellen van een burn-out is vaak een eenzaam proces. In mijn aanpak werk ik in groepjes van drie mensen met twee wekelijkse cycli. De ene week bestaat uit een ochtend van drie uur afwisseling inspanning, ontspanning en bewustwording. De week erna is er voor iedereen een individuele sessie. Ik nodig je uit om in de tussenliggende periode te experimenteren met inspanning en ontspanning eventueel samen met een van je groepsgenoten. Wil je liever individueel met me werken, dat kan natuurlijk ook. Dan maken we samen een programma op maat.

Herstel van een burn-out wordt zo langzaam aan een louterende ervaring naar meer levenskracht en plezier in je leven.

Desgewenst in samenwerking met huisarts, arboarts en werkgever.

Neem contact op over de mogelijkheden. Ik werk inzake burn-out preventie en herstel desgewenst nauw samen met huisartsen, bedrijfsartsen en werkgevers. Dat is fijn want het neemt veel zorg uit handen. Vaak willen werkgevers (een deel van) het traject vergoeden. Vraag naar de mogelijkheden en kosten hiervan.